סרטן ריאות

מהו ניתוח כריתת אונת ריאה ולמי הוא מיועד?

מהו ניתוח כריתת אונת ריאה ולמי הוא מיועד?

סרטן ריאות הוא אחד הגידולים הממאירים השכיחים ביותר ובין הגידולים הקטלניים ביותר בגברים ובנשים. כריתת ריאה מלאה או כריתת ריאה חלקית (כגון לובקטומיה שהיא כריתת אונה, חלק מריאה) היא טיפול כירורגי ניתוחי שמיועד בדרך כלל לטיפול בסרטן הריאה.

כתשעים אחוזים מכלל מקרי הסרטן של התאים שאינם קטנים וכמעט כל מקרי הסרטן של תאים קטנים קשורים לעישון עם תלות בגיל התחלת העישון וכמות העישון (כולל סיגריות, סיגרים, נרגילה ועישון פסיבי). הפסקת עישון מביאה לירידה בסיכון לפתח את המחלה. סרטן ריאות הוא מחלה של העידן המודרני לאור העובדה שצריכת סיגריות וטבק עלתה מאוד במאה ה-20 מהווה גורם סיכון עיקרי לחלות בסרטן זה.

הטכנולוגיה המתקדמת של רובוט הדה-וינצ'י מאפשרת לרופא לבצע פעולות עדינות והסרה מדויקת יותר של תאים סרטניים תוך הפחתת סיכונים והתאוששות מהירה יותר של המטופל לעומת ניתוח פתוח.

לדה-וינצ'י מערכת ראיה תלת ממדית, עם הגדלה ורזולוציה גבוהה (HD) וכן מכשירים מיוחדים עם מפרקים המאפשרים תנועות משופרות יחסית ליד האנושית. כל אלה מאפשרים למנתח לפעול עם ראיה משופרת, בדיוק, מיומנות ובקרה מלאה.

ניתוח רובוטי לסרטן ריאות - כריתת אונת ריאה | רובוט דה וינצ'י Da Vinci surgery
בלוטת התימוס: ניתוח רובוטי לסרטן התימוס -תימומה | רובוט דה וינצ'י

מהו סרטן ריאה

סרטן ריאה הוא הגידול הממאיר השלישי הנפוץ ביותר בעולם המערבי והקטלני ביותר מבין מחלות הסרטן. הגורמים העיקריים למחלה הם עישון פעיל וסביל, וכן חשיפה לזיהומי אוויר הנשאבים דרך קני הנשימה. מספר החולים החדשים, המאובחנים בשלבים שונים של סרטן הריאות, בכל שנה, בישראל, עומד על כ־2,000. במספר גבוה מהמקרים האבחנה היא של המחלה בשלב מתקדם, ולכן הסיכון הוא הטמון בה הוא גבוה. הודות לכך תוצאותיו של ניתוח קילה באמצעות רובוט דה וינצ'י הן מרשימות: זמני התאוששות וההחלמה קצרים לעומת ניתוח פתוח, הכאבים פחותים והצלקות מזעריות.

תפקיד הריאות

תפקיד הריאות הוא לספק לגוף האדם חמצן. הריאות קולטות את החמצן מהאוויר דרך קני הנשימה ומספקות אותו למערכת הדם.  באמצעות מחזור הדם החמצן מועבר לכל האברים בגוף.

הסרטן – גידולים ממאירים

תאים סרטניים הם תאים המתחלקים ללא הפסק או בקרה וע"י כך מתרבים ומתפשטים במקומות שונים בגוף. גידול ממאיר מתחלק ללא מעצור ועשוי לחדור לאברים בריאים ולהרוס אותם. כמו כן תאים סרטניים עשויים להתנתק מהגידול הראשוני, לנדוד ולהתפשט באמצעות מחזור הדם ומערכת הלימפה, וליצור "גרורות" באזורים שונים של הגוף. לעומת זאת קיימים גידולים שפירים  שלא שולחים גורות, לא מסכנים חיים, ניתנים להסרה, ולא חוזרים.

הגורמים לסרטן הריאה

עישון סיגריות – אקטיבי או פסיבי הוא גורם דומיננטי לסרטן הריאות – עד כדי 90% – 80  מהמקרים המוכרים, במיוחד אצל גברים בגילאים המבוגרים, אשר מעשנים יותר מנשים. בקטגורית סיכון זו כוללים מוצרי עישון נוספים –אם כי בסיכון נמוך יותר מהסיגריות, למשל: סיגרים, מקטרות, נרגילות וסיגריות אלקטרוניות, וכן קנביס ומריחואנה. הסיבה לכך היא שכולם מכילים חומרים מסרטנים.

גורמים נוספים

– גנטיקה / תורשה ו/או גורמי סיכון משותפים (משפחתיים) או סביבתיים.

– חשיפה לגז ראדון וחשיפה לאסבסט – כשהסיכון גובר עם משך זמן החשיפה והכמות הנשאפת.

– חשיפה לחומרים כימיים כגון סיליקה, ארסן, ניקל, כרום וכן זפת ופיח, וכן אורניום.

הנזק לריאות

התאים של רקמות הציפוי הפנימי של הריאות נפגעים משאיפת העשן המכיל חומרים מסרטנים, ועשויים להפוך לתאים סרטניים, המתרבים בריאה, יוצרים בה גידולים ממאירים, ומתפשטים בגוף דרך כלי הדם והלימפה הנמצאים בריאה.

תסמינים של סרטן הריאות

התסמינים של סרטן הריאות מופיעים רק בשלבים מתקדמים של המחלה והם כוללים: עייפות, קוצר נשימה ו/או צפצופים בה, תופעות שיעול – חדש או שונה, ו/או כולל קיא דם, כאבים בחזה, ירידה במשקל עקב אובדן תיאבון, דלקת ריאות שלא מגיבה לתרופות.

כל התופעות הללו הן לא ייחודיות לסרטן הריאה – ועשויות להיגרם על ידי מחלות אחרות. לכן יש לגשת לבדיקה מקיפה עם הופעת התסמינים.

סוגי סרטן הריאות

קיימים שני סוגים עיקריים של סרטון ריאות:

– סרטן ריאות מסוג התאים שאינם קטנים Non-Small Cell Lung Cancer  NSCLC))

– סרטן ריאות מסוג התאים הקטנים (Small Cell Lung Cancer  (SCLC)

צורת הפעולה של שני הסוגים הללו שונה – הן באופן הגידול והן באופן ההתפשטות. לכן גם הטיפול בהם שונה.

אבחון סרטן בריאות

האבחון כולל:

  • ההיסטוריה הרפואית של החולה: הרגלי העישון, מידת החשיפה לחומרים מסוכנים, גנטיקה / תורשה: מקרי הסרטן במשפחה.
  • בדיקה גופנית.
  • צילום החזה:  יכול לגלות סימנים מחשידם לקיומו של סרטן (אך לא זיהוי ודאי !). קיום סימנים מחשידים דורש הפנייה ל־CT  חזה – בדיקת הדמיה מדויקת יותר.

אבחנה סופית של סרטן הריאות מושגת על ידי ביצוע ביופסיה שבמהלכה נוטלים דגימה קטנה של רקמה מהריאה לבדיקה מיקרוסקופית על ידי רופא פתולוג.

קביעת שלב התקדמות המחלה Staging

במסגרת התהליך קובעים את מצב התקדמות המחלה: מידות הגידול, מידת ההתפשטות לבלוטות הלימפה, קרובות או מרוחקות, ולאיברים אחרים.

מידת ההתפשטות של הגידול נבחנת באמצעות טומוגרפיה ממוחשבת (CT) , הדמיה מגנטית (MRI) , ומיפוי עצמות או הדמיה באמצעות איזוטופים. (PET CT)

הטיפול בסרטן ריאות

קביעת תוכנית הטיפול במחלה תלויה במספר פרמטרים:

מצב הריאות הכללית של המאובחן, סוג הסרטן, מידות הגידול, מיקומו ומידת התפשטותו. קיים מגוון  רחב של טיפולים: ניתוח להסרת הגידול, הקרנות, טיפול כימותרפי,  טיפול ממוקד, וכן טיפול אימונותרפי.

לעיתים ניתן לשלב מספר טיפולים.

מיקומו של הניתוח בטיפול בסרטן ריאות

כאשר סרטן ריאות נתגלה בשלב מוקדם של המחלה, ללא עדות לפיזור והתפשטות לאיברים אחרים, אפשר להסיר גידול סרטני מהריאה באמצעות ניתוח.

ההחלטה על הניתוח מתקבלת בדרך כלל לאחר על ידי פורום  רופאים מומחים שבו משתתפים האונקולוג, כירורג החזה ורופא הריאות (פולמונולוג). השקולים כוללים הערכה של היכולת של החולה לעבור ניתוח ואת יכולתו להתאושש ולתפקד לאחר הניתוח.

סוגי ניתוחים

בחירת הניתוח תלויה במיקום הגידול וגודלו:

  • כריתה חלקית של הריאה: ניתוח להסרת חלק קטן של הריאה. 
  • כריתת אונה של הריאה  (Lobectomy) – ניתוח להסרת אונה שלמה.
  • כריתת ריאה שלמה (Pneumonectomy) – ניתוח להסרת ריאה שלמה הנדרש עקב מידות הגידול.

מקרים בהם לא ניתן לבצע ניתוח: יש גידולים שאינם ניתנים לניתוח בשל גודלם או בשל מיקומם. לעיתים לא ניתן לנתח חולים בגלל מחלות רקע או בשל תפקוד ירוד שלהם.

למרות הגלוי בשלב המוקדם של המחלה במרבית המקרים הניתוח מלווה בטיפול סיסטמי טרום ניתוח, ו/או בטיפול לאחר הניתוח.

שיטה לפרוסקופית – ניתוח רובוטי - דה וינצ'י

בעבר בוצעו ניתוחי כריתת ריאה בגישה פתוחה, אשר כללה פתיחת בית החזה דרך הצלעות, תוך חיתוך שרירים, או בטכניקה לפרוסקופית – זעיר פולשנית. בשטה זו הניתוח מבוצע  ללא חיתוך גדול של בית החזה –אלא דרך מספר קטן של חתכים  קטנים בבית החזה – בין הצלעות, דרכם מחדירים:

  • מצלמה זעירה עם סיב אופטי, המשדרת תמונה ברורה של חלל הבטן למסך בחדר הניתוח
  • מכשירים כירורגיים לפרוסקופיים זעירים, באמצעותם המנתח מבצע את הפעולות הכירורגיות השונות


כיום השיטה החדישה, המשוכללת והמומלצת לניתוחי ריאה היא באמצעות המערכת הרובוטית דה וינצ'י. הניתוח מבוצע באמצעות זרועות רובוטיות חכמות, המחדירות  דרך חתכים זעירים (בקוטר 8 מ"מ ), ומצלמה תלת מימד  (עם סיב אופטי) וכלים כירורגיים זעירים לבצוע מדויק של הניתוח.
הכירורג מבצע את הניתוח על ידי הפעלת הכלים באמצעות הזרועות הרובוטיות  – בפיקוח מערכת ממוחשבת. הוא יושב מול מסך רואה תמונה מוגדלת ובתלת ממד של אזור הניתוח, ושולט על המכשירים הזעירים באצבעותיו בעזרת ידיות ופדלים.

יתרונות הניתוח הרובוטי בסיוע דה-וינצ'י

  • המערכת הרובוטית "מונעת" שגיות אנוש או סטיות כגון רעד קל באצבעות של המנתח ומבטיחה דיוק מרבי בפעולות הכירורגיות,
  • המכשירים הזעירים המופעלים בתוך גופו של המנותח מסוגלים לבצע תנועות של 360 מעלות, דבר שיד האנושית אינה מסוגלת לעשות.
  • התמונה התלת ממדית בהגדלה מאפשרת ראיה משופרת ואבחנה בפרטים זעירים שהעין האנושית לא מסוגלת לראות.
  • שיטת הניתוח הרובוטית משפרת בצורה משמעותית את השליטה של הכירורג בפעולות הניתוח ובכך המעלה את רמת בטיחות שך המנותח.
  • יתרון מוכח של הגישה הרובוטית לניתוח כריתת ריאה לטיפול במחלת סרטן טמון גם ביכולת גבוהה ביותר להגיע לבלוטות הלימפה האזוריות ולסלקן בשלמותן.
  • באמצעות המערכת האופטית המשוכללת של הרובוט ניתן לאתר את גבולות סגמנט הריאה ולכרות רק חלק מהאונה עצמה. מערכת FIREFLY  מכילה מצב של אור פלורסנטי (בנוסף לאור הלבן). הוא המציג בצבע ירוק חומר שנקרא אידוניאצין בעזרתו מסמנים בדיוק את גבולות הסגמנט.
  • נוחיות בעבודת המנתח: בניתוחי רובוט המנתח יושב ליד קונסול וזה מאפשר לו עבודה בתנאים נוחים ומוריד את גורם הלחץ בניתוח.

לסיכום

השימוש ברובוט דה-וינצ'י בניתוחי חזה מאפשר: דיוק בביצוע כריתה הכירורגית, הגברת הבטיחות בניתוחים, התאוששות והחלמה מהירות יותר, שמירה על איכות חייו של המטופל. 

לכן מומלץ לבצע ניתוח לכריתת אונת ריאה באמצעות הרובוט דה וינצ'י.

איתור מנתח

שם מלא תחום התמחות
תחום התמחות
בית חולים

ד"ר אורי ויזל

חזה
חזה בילינסון לחץ לפרטי הרופא/ה

ד"ר גיא פינס

חזה
חזה המרכז הרפואי קפלן לחץ לפרטי הרופא/ה

ד"ר יורי פסחוביץ

חזה
חזה בלינסון, רפאל, הרצליה מדיקל סנטר לחץ לפרטי הרופא/ה

ד"ר ישראל קוזניץ

חזה
חזה בילינסון לחץ לפרטי הרופא/ה

ד"ר מיכאל אורלובסקי

חזה
חזה רמבם לחץ לפרטי הרופא/ה

ד"ר מיכאל פאר

חזה
חזה איכילוב, מדיקל סנטר, אסותא לחץ לפרטי הרופא/ה

ד"ר שרבל עזאם Sharbel Azzam

חזה
חזה איכילוב לחץ לפרטי הרופא/ה

פרופ' נחום נשר

חזה
חזה איכילוב לחץ לפרטי הרופא/ה

פרופסור יעל רפאלי

חזה
חזה סורוקה לחץ לפרטי הרופא/ה
טען עוד

תכירו את הניתוח הרובוטי של דה וינצ'י

מערכת זרועות של רובוט דה וינצ'י - Da Vinci surgery

מערכת זרועות

הזרועות כוללת מפרקים קטנים, שיודעים לחקות את תנועת כף היד של המנתח ומאפשרות לו טווח תנועה רחב ויכולות לתמרן באזורים צרים ורגישים בדיוק רב. המערכת כוללת מנגנון לביטול הרעד העדין שקיים לנו ביד באופן טבעי.

מערכת ראיה תלת ממדית של רובוט דה וינצ'י- Da Vinci surgery

מערכת ראיית תלת מימד HD D3

הרובוט מצויד מערכת ראיה תלת מימדית מתקדמת, דרכה המנתח רואה את איזור הניתוח בהגדלה וברזולוציה גבוהה, המאפשרים לו לבצע פעולות עדינות ומדויקות.

קונסולת המנתח- ניתוחים רובוטיים באמצעות דה-וינצ'י | Da Vinci surgery

קונסולת המנתח

הרופא המנתח נמצא לצידך בחדר הניתוח, יושב בקונסולת הניתוח של דה-וינצ', המאפשרת לו שליטה מלאה על מכשור שמשמש לביצוע הניתוח.

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך

סרטן הריאות

מהו סרטן הריאות סרטן ריאות נחשב לאחד מסוגי הסרטנים הכי נפוצים והכי קטלניים, אצל נשים כמו אצל גברים, בארץ ובחו"ל
18 ספטמבר 2022